Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.08.2011 20:08 - Математиката не е "суха" наука
Автор: feq Категория: Други   
Прочетен: 15762 Коментари: 25 Гласове:
28

Последна промяна: 17.08.2011 20:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Една задача, известна от дълбоката древност, която ще срещнете в книгите по популярна математика, е задачата за влюбените костенурки. Четири костенурки се намират в ъглите на квадратна стая - по една във всеки връх. Първата е влюбена във втората, втората - в третата, третата - в четвъртата, а четвъртата - в първата. (Ситуация, често срещана в естрадните песни.) В даден момент всяка започва да се движи към обекта на чувствата си с една и съща постоянна скорост. Пита се дали ще се срещнат някога и каква ще бъде траекторията на движението им.

Задачата може да се реши по различни начини, (в някои от които се използват знания от т.нар. висша математика) но добра представа за движението може да се получи с един сравнително прост компютърен модел, при който се движат костенурки - модели на робот. Като даваме команди на всяка костенурка да се завърти към любимата си и да се премести една стъпка напред и повтаряме тези команди достатъчен брой пъти, получаваме следната картина (фиг. 4):
image
Фиг. 4
Следата, която оставя всяка костенурка, е част от известна крива — т. нар. логаритмична спирала. Ако съединим с отсечки последователните положения на костенурките, ще забележим, че те са винаги във върховете на квадрат с намаляваща дължина на страната. Страната на този квадрат клони към нула със скоростта на движението на костенурките (фиг. 5). image           image              image Фиг. 5 Логаритмичната спирала се среща в природата - такава е формата на черупката на морския охлюв наутилус (фиг. 6). Използваме я и в малко по-прозаичен (но все пак важен!) контекст - когато отразяваме нарастването на даден влог с фиксирана сложна лихва (фиг. 7).
image image
Фиг. 6 Фиг. 7
Когато правим компютърен модел на една задача, обикновено нямаме за цел да решим само нея, а цял клас сродни задачи. Тук можем лесно да меним началните условия. Например може костенурките да се обичат накръст (първата — третата, а втората — четвъртата). Или пък можем да накараме една от тях да мрази съседката си и да бяга от нея (фиг. 8). Вижда се, че в този случай тя става лидер — всички останали тръгват след нея… Можем да варираме и броя им и да съединяваме последователните им положения (фиг. 9).
image image
Фиг. 8 Фиг. 9
Нещо повече, интересните графики, които се получават, като варираме началните условия, ни дават идея, че този модел може да служи за генериране на компютърни вариации на тема "Los Angeles" (фиг. 10) - картина на художника Виктор Вазарели, чиито картини създават изключителна илюзия за обемност. В случая разполагаме 6 костенурки във върховете на правилен шестоъгълник и свързваме с отсечки позициите на костенурките след всеки такт, като сменяме алтернативно цвета на следата (фиг. 11). Оттук нататък можем да правим вариации, като меним различни параметри в началната постановка на задачата (например можем да меним силата на привличане - фиг. 12). Накрая можем да разположим костенурките в случайно избрани точки на екрана. При достатъчно голям брой експерименти могат да се получат и реалистични фигури (фиг. 13).
image image
Фиг. 10 Фиг. 11
image Фиг. 12 image Фиг. 13
Надяваме се, че при достатъчно добро обучение по математика, в което дигиталните технологии бъдат използвани за стимулиране на изследователския дух, учениците ще погледнат с нови очи математиката - като област, в която могат да се правят интересни експерименти и да се формулират хипотези. И дори да им се случи да преоткрият Америка, учениците може да изпитат радост от самия откривателски процес и да придобият навици на творческо мислене. Може и да не станат математици, съизмерими с художници от класата на Моне, Мондриан и Вазарели, но поне ще имат шанса да станат ценители на математиката като изкуство. А това е не по-малко важно.
Трима другари, видни "сухари":
Сава Гроздев, Иван Держански, Евгения Сендова 
 
 
/източник: http://www.math.bas.bg/ml/iad/dremat/dmathbg.html /








Гласувай:
29



Следващ постинг
Предишен постинг

1. feq - Ето отговора на задачката за влюбените костенурки в постинг!
17.08.2011 20:14
Специално за Ник и Катана...
Приятна и влюбена вечер, момчета!
;)
фея
цитирай
2. vandela007 - Ааа, не!
17.08.2011 20:27
Тия в клипчето съвсем ми объркаха решението...
:)))
цитирай
3. yotovava - Напипа ми тънката струна,
17.08.2011 20:59
инженер съм по образование и мога да твърдя, че съм добър математик, но... пък и мързеливичка съм.
Затова обичам вече готовите модели на блендиране и може следващите дни да пусна няколко рисунки с изкривявена на блендиращи се модели, получават се изключително интересни фигури.
Силата на векторните програми е в това, че не се интересуваш от математическия модел, а от визуалните вариации :))))))))))))
цитирай
4. priqtel12 - Дааааа.....
17.08.2011 21:40
определено не е суха наука.
Хубава вечер!
цитирай
5. feq - Всяка оценка трябва да се заслужи, Ник! След математиката започвам с физика... ;) Няма само приказки и притчи да си разказваме, я!
17.08.2011 22:16
2. nikstan - Ще си получа ли тройката или още ще ме мъчиш........:)) с тази математика..
20:27 *
Слепите на виждащите не завиждат
щом здрачът падне, убивайки последните лъчи.
Смисълът: Не колко хората ще виждат,
а за какво могат... да "затворят очи..."

Интересна мисъл...
Та какво беше казал за Зайко?
:))))))))))))))))
фея


цитирай
6. feq - Имаш предвид последното клипче, нали? Ами,... костенуркова им работа ;)))
17.08.2011 22:19
3. vandela007 - Ааа, не!
20:27 Тия в клипчето съвсем ми объркаха решението...
:)))
цитирай
7. feq - Чакам с нетърпение твоите интерпретации... Поздравче за теб :*
17.08.2011 22:21
4. yotovava - Напипа ми тънката струна,
20:59 инженер съм по образование и мога да твърдя, че съм добър математик, но... пък и мързеливичка съм.
Затова обичам вече готовите модели на блендиране и може следващите дни да пусна няколко рисунки с изкривявена на блендиращи се модели, получават се изключително интересни фигури.
Силата на векторните програми е в това, че не се интересуваш от математическия модел, а от визуалните вариации :))))))))))))
цитирай
8. feq - Математиката е основа на всички други природни науки. Аз се гордея с нея!
17.08.2011 22:24
5. priqtel12 - Дааааа.....
21:40 определено не е суха наука.
Хубава вечер!

Поздравче за теб, Иве!
:*
фея
цитирай
9. stela50 - Не зная какво да кажа ... че не е суха наука - не е ,
17.08.2011 22:59
но за мен е малко далечна и все пак ...ще се боря за тройка .
Поздрави ,Феичка !
цитирай
10. feq - Играй и пей... ваканция е все пак,... а аз ви тормозя със "сложни неща"... даскалска работа, но днес Ферма е виновeн ;)
17.08.2011 23:00
10. nikstan - Аман недей ...омръзна ми да бягам от училище ..пиши ме в курса за бавно развиващи..:)) отивам да играя..:))
22:54
цитирай
11. feq - Брей, какво ви става, бе хора! Все за тройката искате да се хванете...
17.08.2011 23:04
11. stela50 - Не зная какво да кажа ... че не е суха наука - не е ,
22:59 но за мен е малко далечна и все пак ...ще се боря за тройка .
Поздрави ,Феичка !

Те, тройките се подаряват, мила, в днешно време.
За тях няма борба! Борбата е за шестиците!!!
:*
фея
цитирай
12. анонимен - Феичке, тройката е едно хубаво чисво. Сакрално, един вид
18.08.2011 01:34
Няма да се спирам на еротичното му значение. Примерно, 3 питиета са една граница между човека и опашатите му предци. Никой не пуши повече от 3 цигари едновременно. Боговете се явяват все по тройки. И така... Дяда ни Питагор свалил цените ва месото, като си открил теоремата за ??? триъгълника.
цитирай
13. abanos - Хареса ми ...
18.08.2011 08:45
Поздрав!Великолепието на математиката ме е очаровало отдавна!
цитирай
14. анонимен - Според мен, костенурките ще се с...
18.08.2011 11:29
Според мен, костенурките ще се срещнат някъде в средата на стаята и ще се изпонаебат - коя с която свари.
цитирай
15. feq - Даааааа, и още е половинката на знакът за безкрайност във вертикална посока ;)
18.08.2011 11:59
14. katana - Феичке, тройката е едно хубаво чисво. Сакрално, един вид
01:34 Няма да се спирам на еротичното му значение. Примерно, 3 питиета са една граница между човека и опашатите му предци. Никой не пуши повече от 3 цигари едновременно. Боговете се явяват все по тройки. И така... Дяда ни Питагор свалил цените ва месото, като си открил теоремата за ??? триъгълника.

Ех, защо не е жив днес Питагор???
Въдишка...
$ щеше поне да стабилизира...
цитирай
16. feq - И мен, и мен... НО хич не съм СУХАРка... Интересувам се (на куб) и от много други неща...
18.08.2011 12:01
15. abanos - Хареса ми ...
08:45 Поздрав!Великолепието на математиката ме е очаровало отдавна
...
Да живее Математиката!
фея
цитирай
17. feq - Хи, хи, хи... нали са влюбени ;) както се вижда от третия клип...
18.08.2011 12:07
16. clubmate - Според мен, костенурките ще се с...
11:29 Според мен, костенурките ще се срещнат някъде в средата на стаята и ще се изпонаебат - коя с която свари.
...
Грубо се изразяваш "изпонаебат - коя с която свари."
Кажи например: ще си разменят телесни течности, любезности...

Ха, ха, ха... черупките им ще им пречат за групови занимания...
...
На животните ли почнаха да приличат хората, та се връщат в развитието си НАЗАД, вместо да вървят към ПРОГРЕС?
:)
фея
цитирай
18. amore - Чудесна си, феичка! :)
18.08.2011 12:32
Посветила си прекрасен постинг на спиралата на Фибоначи. Тя е един от основните елементи на свещената геометрия, и присъства навсякъде в природата. Много ми беше интересно представянето й от теб. Лек и забавен ден, мила! :))
цитирай
19. kikowsky - Много ме зарадва!
18.08.2011 12:45
Особено условието за ставане на лидер :D
цитирай
20. feq - Успешен и ползотворен ден за теб, Аморе!
18.08.2011 14:18
20. amore - Чудесна си, феичка! :)
12:32 Посветила си прекрасен постинг на спиралата на Фибоначи. Тя е един от основните елементи на свещената геометрия, и присъства навсякъде в природата. Много ми беше интересно представянето й от теб. Лек и забавен ден, мила! :))
...
Очаквам да ме изненадаш музикално!
:*
фея

цитирай
21. feq - И аз се зарадвах, че успях теб да зарадвам ;)
18.08.2011 14:19
21. kikowsky - Много ме зарадва!
12:45 Особено условието за ставане на лидер :D
...
Радостта е всеобщо благо!
:)))))))))))))))
фея
цитирай
22. nerez - атомен физик
18.08.2011 14:44
Тази задача я бях видял в един сборник по физика, но имаше и допълнение: За колко време ще се срещнат? - това ще стане като се интегрира логаритмичната спирала в полярни координати и и се сметне дължината
цитирай
23. feq - Добре си дошъл, колега! Задачата е доста популярна...
18.08.2011 20:31
24. nerez - атомен физик
14:44 Тази задача я бях видял в един сборник по физика, но имаше и допълнение: За колко време ще се срещнат? - това ще стане като се интегрира логаритмичната спирала в полярни координати и и се сметне дължината
...
Ето,... едно силно физично подкрепление...
Много усмихнати фотончета от мен!
:))))))))))))))))))))))))))
фея
цитирай
24. erato7 - Великият математик Ойлер е казал, ...
19.08.2011 10:25
Великият математик Ойлер е казал, че математиката е ключът на цялото човешко знание!
Математиката ми беше любимия предмет в училище!
Поздрави, Феичка!:)
цитирай
25. feq - Браво, Ерато7, радвам се, че открих в твое лице една почитателка на математиката...
19.08.2011 17:44
erato7 написа:
Великият математик Ойлер е казал, че математиката е ключът на цялото човешко знание!
Математиката ми беше любимия предмет в училище!
Поздрави, Феичка!:)


~* ~* ~*
Благодаря за подкрепата и много хубави дни ти желая!
:*
фея
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: feq
Категория: Други
Прочетен: 9536220
Постинги: 1413
Коментари: 8409
Гласове: 27060
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930