Потребителски вход

Автор: pitwasilew Категория: Туризъм
Прочетен: 9960 Коментари: 12 Гласове:

Последна промяна: 24.08.2017 09:20

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Привет! Физиологът, акд.Павлов, всяко лято оставял научната работа и преподаването и отивал на село да си гледа къщата като не взимал работата със себе си. Аз, взимайки пример от него, оставих книгите, стегнах багажа и тръгнах към Смолян. Този преход си го мечтая от много години и сега се чувствах подготвен за него. В събота сутринта си хванах автобусчето от автогара Родопи в Пловдив към х.Върховръх.

Малко преди Перущица имаше една могила, чийто разкопки са започнали наскоро. Започна разговор за нея. Хората разказваха, че иманярите не са успяли да я разкопаят и откраднат артефактите от нея. От друга страна археолозите са намерили там гробница на тракийска царица-накит златна огърлица, 3 златни шишенца и течност, която трябва да се изследва. Реших като се прибера в града да потърся повече информация. По пътя към с.Скобелево, село, което е много красиво и спретнато, пак започнаха коментари от хората в автобуса за това как не са останали млади хора, защото нямало какво да ги задържи, тръгвали пък не се връщали.... Малко тъжно ми стана за селото, а и за мен. Нали и аз тръгнах. Ама не знам, може и да се върна някой ден там от където тръгнах, че то като не живееш там където си се родил, си като плевел.

Изходната ми точка беше х.Върховръх. В 9 часа, автобусчето стигна там, нарамих си раницата и поех по пътеката към х.Персенк.

Пътеката от х.Върховръх към х.Персенк. Под нея-с.Чурен.

Тази пътека ми е позната, защото вече съм минавал веднъж по нея. Срещнах обаче само дървосекачи. Поизменила си е на места. Стана ми сантиментално, защото преди 2 години като минавах по нея се борих с един малинак около 30 мин. Беше валяло и дъжд, та целия станах и мокър. А сега малинака е пътека, широка, разкопана, изсечена за да минават по нея камионите и багерите. Нямаше го малинака. Ама пътеката стигаше до римски или тракийски път, реставриран от Европейския съюз и там спираше. Пак под връх Модър се загубих. Около 30 мин търсих маркировката и на третия път като се върнах в началото я видях-едно червено парцалче, вързано за един клон. От в.Модър имаше много хубава панорама към Митницата:

image Панорама от в.Модър(1992м.н.в.). Долу:Митницата, Попова скала, параклис „Св. Спас”.

Като се слезе от пътеката, която заобикаля върха, се излиза на черен път, който идва от с.Осиково. На 12 мин, в обратна на Митницата посока е Модърската пещера.

Митницата. Изглед към в.Модър.

Към 16 часа стигнах х.Персенк.

Х.Персенк. Изглед към Белочерковския рид.

Там беше отседнала група от 52-ма полски туристи. Студенти. Хижарката каза, че всички си поръчвали пържени картофи със сирене, шопска салата, бира, 1 кюфте или 1 кепабче. За всичките дни никой обаче не си бил поръчал 1 филия хляб! Пазили са чисто, сладури големи били J . Бяха наели няколко бунгала и имаха около 15 палатки. Встрани от тях си направих и аз кемпа:

На следващата сутрин, раничко си събрах багажа, изпих едно кафе с хижарката и нейната майка, поговорихме за това онова и поех към х.Изгрев. Преди 2 дни някакви момчета нощували там и казали, че имало мечка стравница. Ама не знам. Може и да е нямало. Времето пак си беше слънчево, а маршрута много красив и панорамен. Тръгнах си по тракийския път .

Х.Персенк от Римския път. Над нея в.Модър.

Малко под в.Голям Перелик(2091м.н.в.) се откри хубава панорама от една поляна.Някъде под нея са и Чудните мостове.

Местността Бялата вода

Глухите камъни

Една поляна с беседка, която е разположена преди да започне да се захожда в.Мечарски камък(1951м.н.в.)

Към 16 и 30-17 часа пристигнах в х.Изгрев. На хижата нямаше хора. Имаше оставени телефоните на хижаря. Обадих му се и се оказа, че нещо се е случило и му се е наложило да слезе в Смолян. Иначе е хубава хижата отвън. Минават покрай нея коли по черния път към Чепеларе. Оживено е.

Х.Изгрев.

Кемпа.

Кемпа си го направих близо до 3 кучета, които пазеха хижата и ми бяха компания за времето , което прекарах там. Много умни кучета. Не бяха обаче особено разговорливи и цяла нощ нищо не казаха. 2 пъти виеха-като залезе слънцено и като изгря. Освен че виеха като вълци имаше и във външния им вид нещо вълче. Много готини бяха.

Изглед от х.Изгрев. В далечинита-Обсерваторията.

В хижата вода не можах да напълня, но на 15 мин от нея има чешма. То и по целия път след това по пътеката за х.Студенец има 3 или 4 чешми. Има вода :)

На сутрнта поех към Широка лъка. Един приятел се обади и каза, че иска да се присъедини. Така, че си уговорихме среща там. Пътеката от х.Изгрев към Широка лъка ми се стори много красива-широки поляни с билки, панорамни гледки, гъсти гори с прохлада, чешми където да се охлаждаш и отмаряш...Прекрасна е! И всичко само за мене :) !

Долу-Асенец.В далечината-Обсерваторията.

Накъде по обед стигнах на Мечо гробе. Там хванах черния път до Широка лъка. Той минава през Кукувица. Маркировка има-зелена е новата, а старата е синя.

Мечо гробе

От мечо гробе.Долу-Кукувица. На хоризонта-следващата част от маршрута :)

Кукувица

Широка лъка

В 14 часа слязох в Широка лъка. Там ме чакаше приятелчето. Бих 3 бири за мускулната треска, шкембе чорба за възтановяване на физическите сили и порция картофи, защото исках да си угодя. В 16 часа поехме към х.Ледницата. Пътеката от Широка лъка започва от Музикално училище и тръгва по асфалтов път. Пробвахме да стопираме до Гела, но не ни качиха. Пътеката се разклонява и може да се мине през Гела или през Магарджица. Искахме през Гела да минем, но щастливата случайност ни отведе в Магарджица. Спрях ме там, на един завой за да попитаме за пътя до х.Ледницата. Запознахме се с една жена-леля Мария. Рядко лъчезарен човек, който ни се зарадва много. Сдуших ме се както се казва. Намерихме обща приказка. Тя започна да ни разказва историята на този край-кои са били юруците, на какво са научили местните българи, как са живяли, местните гозби какви са, за червената мравка. Много инфо, предадено за кратко време. От многото непознати за мен думи успях да запомня само историята за юруците. Сега се заканвам да намеря някоя книга за този край и за тях(също и за това как са живяли траките по тези земи). Изключително много етнография, събрана в една долина! Може и да се върна някой път в Широка лъка и да отделя 1-2 часа на Етнографския музей. Не просто да го снимам.... Жената беше много любезна и освен всичко друго ни каза за една пътека към х.Ледницата, която ни спести доста път и време. Разделихме се с нея, с джобове пълни с бакла :)

Над Магарджица до параклиса „Св.Марина” с изглед към Гела и в.Турлата.

Византийска базилика от 5-6в. пр. хр. Над Гела и Магарджица

Залеза, някъде над х.Ледницата...

„Музика на душата”, но не от Тери Пратчет.... (тази ми е любима :) ).

Хижа Ледницата я стигнахме около 21 и 30 часа. Хижаря ни упъти къде е пещера Ледницата, пътя за х.Перелик, в.Голям Перелик, в.Орфей. Каза къде може да се настаним. Усложлив човек. Пихме по 1 бира за отмора. Тази вечер си направихме огън в бивака. Звездите не ги бях виждал така от доста време. Насладих им се и на тях. На следващата сутрин трека ни започна с посещение на пещера Ледницата. Понеже нямахме екипировка, не злизахме да я разгледаме. Казаха ни също, че то и цял ден си трябва за това. Ама нищо, друг път  :)

Пещера Ледницата

След това си хванахме пътеката към х.Перелик.

Връх Орфей 2188м.н.в.

Връх Голям Перелик 2191м.н.в.

Хижа Перелик я стигнахме около 17 и 30 часа. Пихме по бира, питахме за пътя към х.Студенец и  къде е бистрото за да се настаним, хижаря ни приготви вечеря, въпреки, че там било с предварителна заявка.

Хижа Перелик

Бивака

Вечерта поваля малко дъжд. Сутринта беше мрачна, а върха над нас беше забулен в облаци. Като цяло през целия ден времето беше променливо. Тръгнахме към хижа Студенец. Там пак бира и обяд, че и храната ни свърши и почнахме да го окъсваме съвсем.

Какво му трябва на човек?

На хижа Студенец стигнахме по обед. Предвид времето решихме да слезем към Смолян през хижа Смолянски езера. Малко съжалих, защото можехме да слезем през Каньона на водопадите, по-рано през деня, ама времето и то е изменчиво и ни поднася изненади понякога :)

Около х.Смолянски езера

От хижата има маркировка за кв.Езерово в Смолян.

Квартал Езерово

Час и половина вървяхме по пътеката към града. Точно когато излязохме на пътя от Смолян за Пловдив мина и бусчето. Махнахме му и шофьора спря и ни качи. Любезен човек. А ние се притеснявахме вече, че ще изпуснем и последното бусче за Пловдив, когато слезем в Смолян.

Гласувай:

Следващ постинг
Предишен постинг

1. otempora - Страхотна публикация. Браво!
03.08.2013 13:45
Страхотна публикация. Браво!
цитирай
2. pitwasilew - Благодаря :)
03.08.2013 13:47
Благодаря :)
цитирай
3. qbylkovcvqt - . . . направо ми идва да стегна ран...
03.08.2013 14:34
... направо ми идва да стегна раницата...
цитирай
4. pitwasilew - Стягай я ! :)
03.08.2013 14:54
Стягай я ! :)
цитирай
5. ckarlet - Прекрасна природа и разходка! П...
04.08.2013 08:01
Прекрасна природа и разходка! Поздрави!
цитирай
6. pitwasilew - Така е, красива природа си имаме ние ...
04.08.2013 08:42
Така е, красива природа си имаме ние тука :) Поздрави и на теб :) !
цитирай
7. tota - Благородно Ви завидях!
04.08.2013 09:19
Благодаря за споделеното! Райско кътче е земята ни, но колко пъти успяваме да се докоснем до хубостите й!
цитирай
8. mitkaloto - Чудесен пътепис!Върна ме назад във ...
04.08.2013 11:12
Чудесен пътепис!Върна ме назад във времето.Благодаря ти!
цитирай
9. pitwasilew - Благодаря за споделеното! Райско ...
04.08.2013 13:49
tota написа:

Моля :) Колкото повече, толкова повече! Добре е да знаем и помним къде е рая, а и да го ценим :)
цитирай
10. pitwasilew - Чудесен пътепис!Върна ме назад във ...
04.08.2013 13:51
mitkaloto написа:
Чудесен пътепис!Върна ме назад във времето.Благодаря ти!

Аз също благодаря за високата оценка :) Благодаря! Радвам се, че съм Ви припомнил този красив преход :)
цитирай
11. born - Чудесен разказ, богато илюстриран ...
05.03.2014 00:21
Чудесен разказ, богато илюстриран ! Все едно, че и аз бях по пътеките на вълшебната Родопа !
цитирай
12. pitwasilew - Благодаря за високата оценка! Р...
05.03.2014 16:36
Благодаря за високата оценка! Радвам се, че фотопътеписа ви е докоснал и развълнувал!