Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.12.2009 00:24 - Писмо на Чарли Чаплин до дъщеря му Жералдин
Автор: feq Категория: Други   
Прочетен: 9393 Коментари: 8 Гласове:
6

Последна промяна: 19.12.2009 13:05


image

Едно писмо, което ще ви развълнува със своята искреност и доброта. 
"Малкият човек" с голямото и отзивчиво за чуждите страдания сърце, най-великият комик на всички времена - Чарлз Спенсър Чаплин. Познат от зората на нямото кино на цял свят като великолепен актьор, сценарист, композитор, кинорежисьор и продуцент.
Писмото на Чаплин до любимата му дъщеря Жералдин е едно послание написано с безкрайна топлота и загриженост. Вълнуващо и силно - както всичко, което ни е завещал великият Чарли Чаплин със своето изкуство.

image
сцена от незабравимият филм "Хлапето"

"Мое момиче,
Сега е нощ. Една коледна нощ. Всички невъоръжени войни в моята малка крепост заспаха. Не са будни нито брат ти, нито сестра ти. Дори майка ти вече спи. Едва не събудих заспалите птички, докато стигна до тази полусветла стая. Толкова съм далеч от теб! Но нека ослепея, ако макар и за миг твоят портрет е изчезвал от очите ми. Той е тук – на масата, тук – до моето сърце. Но къде си ти? Там – в приказния Париж, танцуваш на величествената театрална сцена на Шан з`Елизе. Знам това, а сякаш в тихата нощ чувам стъпките ти, виждам очите ти да блестят като звезди в зимната тъмнина. Чух, че твоята роля в този празничен и светъл спектакъл е ролята на персийска красавица, пленена от хан Татар. Бъди красавица и танцувай. Бъди звезда и сияй. Но ако възторзите и благодарността на публиката те опиянят, ако ароматът на цветята, изпратени за теб, те замае, ти седни в един ъгъл, прочети писмото ми и се вслушай в гласа на своя баща. Аз съм твоят баща, Жералдин! Аз съм Чарли, Чарли Чаплин! Знаеш ли колко нощи съм седял до твоето легло, за да ти разказвам приказки, когато ти беше малка – за Спящата красавица, за будния дракон в полето… А когато сънят идваше в старческите ми очи, аз му се надсмивах и казвах: "Върви си! Аз спя с мечтите на своята дъщеря" Виждах тези мечти, Жералдин, виждах бъдещето ти, днешния ти ден! Виждах едно момиче да играе на сцената, една фея да танцува по небето. Чувах публиката да казва: "Виждате ли това момиче? То е дъщерята на стария шут. Помните ли как се казва – Чарли?" Да! Аз съм Чарли! Аз съм старият шут! Днес е твой ден. Танцувай! Аз танцувах в широк и окъсан панталон, а ти в копринена рокля на принцеса. Тези танци и шумът на аплодисментите ще те издигнат понякога в небесата. Иди! Иди и там! Но се връщай на земята! И гледай живота на хората, живота на ония улични танцьорки в крайните квартали, които играят гладни и треперят от студ и беднотия. Аз бях като тях, Жералдин! В ония нощи, в ония приказни нощи, в които заспиваше с моите приказки, аз оставах буден. Гледах твоето лице, усещах ударите на сърцето ти и се питах: "Чарли! Нима това котенце ще те познае някога?" Ти не ме познаваш, Жералдин… Колкото и приказки да съм ти разказвал в ония далечни нощи, своята приказка аз никога не съм ти разказвал… А тя също е интересна… Приказка за един гладен шут, който танцуваше и пееше в бедните квартали на Лондон, а после … събираше милостиня…Това е моята приказка! Аз съм вкусил глада, зная какво значи да бъдеш без покрив! Нещо повече, аз съм изпитал унизителната болка на скитника шут, в чиито гърди бушува цял океан от гордост, а трябваше подхвърляните монети да го пресушават. Но въпреки всичко аз съм жив, а за живите обикновено малко се говори. По-добре да говорим за теб! След твоето име , Жералдин, е моето – Чаплин. С него повече от четиридесет години съм разсмивал хората на земята. Но аз съм плакал повече, отколкото те са се смели, Жералдин! В света, в който ти живееш, не съществуват само танци и музика! В полунощ, когато излизаш от големия салон ти забрави богатите почитатели, но не забравяй да попиташ шофьора на таксито, който те отвежда у дома, за неговата жена… И ако е бремемнна, ако няма пари да купи дрешка на детето, ти сложи пари в ръката му. Казал съм в банката да изплащат тези твои разходи. Но за другите – ти трябва да изпращаш точната сметка! От време на време с метрото или с автобус разглеждай града, разхождай се.Гледай хората! И най-малкото по един път на ден казвай: "И аз съм една от тях!" Да! Ти си една от тях, моето момиче. Нещо повече! Изкуството, преди да даде на човека крила, за да излети във висините, обикновено му счупва краката. И когато дойде момент, в който ти почувстваш себе си над публиката, веднага напусни сцената! Иди с първото такси в околностите на Париж. Аз много добре ги познавам!… Там ще видиш много танцьорки като теб – даже по-красиви от теб, и по-горди от теб. От ослепителния блясък на прожекторите на твоя театър няма и следа! За тях прожектор е луната. Погледни, добре погледни! Не танцуват ли по-добре от теб? Признай си, моето момиче! Винаги има някой, който танцува по-добре! И знай – в семейството на Чарли никой не е бил толкова груб, за да може да ругае един файтонджия или да подиграе просяка, седнал край Сена… Аз ще умра, но ти ще живееш… Искам ти никога да не живееш в бедност! Заедно с това писмо ти изпращам и един бял чек. Колкото искаш пиши на него. Но когато харчиш два франка, не забравяй да си кажеш, че третата монета не е твоя. Тя трябва да принадлежи на непознатия мъж, който се нуждае от един франк. А него ти лесно можеш да намериш. Поискаш ли да видиш тези непознати бедняци, ти можеш навсякъде да ги откриеш. Ако говоря с теб за пари, правя това, защото познавам измамната сила на тези дяволи… Знаеш ли, дълго време съм прекарал в цирка. И винаги съм се безпокоял за въжеиграчите. Но трябва да ти кажа една истина, мое момиче – хората падат по-лесно от твърдата земя, отколкото играчите от нестабилното въже. Може би някоя вечер блясъкът на най-скъпия диамант ще те измами. В същата тази вечер този диамант ще бъде твоето нестабилно въже и падането ти е сигурно. Може би един ден красивото лице на някой принц ще те измами. В същия ден ти ще бъдеш неопитен въжеиграч, а неопитните въжеиграчи винаги падат… Не продавай сърцето си за злато и накити. Защото най-големият диамант е Слънцето. За щастие той блести на лицето на всеки човек! И когато някой ден се влюбиш в някой мъж, ти бъди цялата с него. На майка ти съм казал да ти пише за това. Тя по-добре познава любовта от мен, на нея по й приляга да ти говори за това… Твоята работа е много трудна. Аз знам това. Тялото ти е покрито само с парче коприна. Заради изкуството може и гол да се появиш на сцената, но да се върнеш от там по-облечен и по-чист… Но нищо друго и никой друг на този свят не заслужава да вижда даже и ноктите на краката на едно момиче. Голотата е болест на нашето време. Аз съм стар и може би думите ми звучат смешно. Но според мен, твоето голо тяло трябва да принадлежи на този, който обича голата ти душа. Не е страшно, ако твоето убеждение за това е от преди десет години, от времето, което си отива. Не бой се – тези десет години няма да те състарят. Но както и да е, искам ти да бъдеш последният човек, който става поданик на острова на голите!… Знам, че синове и бащи винаги са бивали във вечен двубой. С мене, с моите мисли воювай, мое момиче. Аз не обичам покорните деца. И преди да капнат сълзите от очите ми върху това писмо, искам да вярвам – тази вечер е Коледа, вечер на чудеса. Искам да стане чудо – ти наистина да си разбрала всичко, което искам да ти кажа. Чарли е вече остарял, Жералдин! Рано или късно, вместо с бяла коприна за сцената, ти ще трябва да се облечеш в черно, за да дойдеш на моя гроб. Сега не искам да те безпокоя. Само от време на време се поглеждай в огледалото, там ще ме видиш. Кръвта ми тече в твоите вени. Искам даже тогава, когато в моите вени кръвта пресъхне, да не забравяш баща си – Чарли. Аз не бях ангел, но доколкото можах, се стремях да бъда човек. Опитай и ти.
Целувам те: Чарли"

image




Тагове:   откровения,


Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. konstant7 - поздрави !
19.12.2009 00:47
поздрави !
цитирай
2. tit - Чела съм го като малка!:)
19.12.2009 02:52
"Иди и там! Но се връщай на земята!"
Имах само бледи спомени от него - благодяря ти, че ми го припомни!:)
Едно време си мислех, че това писмо е нещо, което всеки би трябвало да прочете!
Днес мисля, че е нещо, което всеки би трябвало да има нужда да напише!:)
Уви!:(
Поздрав!:))
цитирай
3. feq - Привет на всички в този слънчев, снежен ден!
19.12.2009 12:43
Интересен и бурен живот, изпълнен с много скандали и разочарования има незабравимия Чарли Чаплин. Имал е много жени в живота си, женил се е четири пъти и има общо 11 деца. Последната му съпруга Уна е на 18 години, когато сключват граждански брак през 1948 година. Той е на 54 години и въпреки огромната разлика във възрастта, бракът им е дълъг и щастлив. От всичките 11 деца, които има, 8 са деца от последния му брак с Уна. Едно многобройно семейство, в което цари разбирателство и щастие. Чарли умира в съня си на 88 годишна възраст, обичан от хората по цял свят и оставил шедьоври в киното.
цитирай
4. feq - tit, идеята да напиша това писмо е ОТГОВОРНОСТТА...
19.12.2009 12:52
Много бащи трябва да го прочетат!
Много бащи /родители?/ трябва да се почувстват отговорни към децата си!
Не само около Коледа и Нова година, не само...
цитирай
5. henzelski - Аз пък
19.12.2009 16:08
за пръв път чета това писмо. И съм напълно съгласен с коментар 4.
цитирай
6. feq - Радвам се, че го прочете тук при мен, Хензел!
19.12.2009 16:45
В същия час 16,08 и аз оставих коментар при теб.
Невероятно е, но факт!
цитирай
7. konstant7 - :)
23.12.2009 04:27
Пиша отново след като дъщеря ми прочете писмото и
мисля , че би било дорбре , ако всяка дъщеря прочете такова писано от от собственният и баща . Тъй като вече е написано и то от такъв велик човек , всяка дъщеря може и трябва да прочете писмото на Чарли Чаплин .
цитирай
8. feq - konstant7 - :) Усмивка и за теб!
23.12.2009 13:53
Писмото наистина може да трогне всяко сърце. Толкова е топло, истинско, човешко...
Колкото и да ни е трудно в тези времена да не забравяме човешкото в себе си и да даряваме обич и топлина!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: feq
Категория: Други
Прочетен: 9479438
Постинги: 1408
Коментари: 8408
Гласове: 27045
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031